like it، دانش

سیاره ی زمین


دو هفته پیش بود که توی سایت میهن دانلود دیدم لینک دانلود مستقیم سری «سیاره ی زمین» (Planet Earth) رو گذاشتن برای دانلود. خب دیگه از این بهتر. همیشه این مجموعه ی زیبا رو می خواستم ولی خب پول زیادی نداشتم که بابتش بدم وقتی آسمان شب سری کاملش رو دو سال پیش می داد 50000 تومان خب نمی شد گرفت دیگه!
اولین قسمتی که دیدم لینکش هست اپیزود «صحراها» بود. دانلود کردم. لذت بخش بود. تقریبا نیمی از چیزهایی که گفت رو می دونستم و بقییه اش هم بسیار زیبا بود. فقط وقتی داشت از «کلوت» ها صحبت می کرد یه جورایی دلم گرفت که چرا کلوت های ایران رو نشون نداد. کلوت ها دیواره ای سنگی بلندی هستن که باد فرسایششون داده. ستون های مرتفعی که چند ده متر قد کشیدن و بسیار بسیار زیبا هستن.
طوری که شنیدم تنها در دو منطقه ی دنیا دیده شدن یکی صحرایی در امریکا (آریزونا شاید) و اون یکی کویر شهداد ایران. غرب کویر لوت به مساحت یک شهر که مردم محلی بهش «شهر جنیان» می گن. توی نقشه های گوگل هم این نام شهر جنیان روش نوشته شده!
سال پیش زمستون بود که با گروهی از دوستان(که البته قبل اون سفر فقط یکی رو می شناختم) راهی کرمان شدیم، برای دیدن کلوت های زیبا و اذعان می کنم که وقتی زیر پی یکی از اونها وامیستادم نفس می گرفت. بلند و با شکوه. شهری که خانه های زیادی توش بود. انگار از کنار گنبد ها و ایوان هایی داریم می گذریم که ازشون چشم هایی خیره به شما نگاه می کنن. تجربه ی فوق العاده ای بود.
بگذریم. از مجموعه ی سیاره ی زمین می گفتم. بعد از دانلود بخش صحرا ها دیدم انگار اپیزود های دیگه هم برای دانلود هستن از بین جنگل ها و غار ها کدوم می شه انتخاب کرد؟
خب از جنگل های که کمی می دونم ولی غار! یعنی غارهای زمین اینقدر موضوع گسترده و مهمی هستن که یه اپیزود کامل بهشون اختصاص داده بشه؟ با خودم گفتم خب همین رو می گیرم.
چند شب پیش این اپیزود رو دیدم و اگر بگم نیم روز بعد اون رو کلا گیج بودم و مبهم و کمی تا قسمتی روانی زیاده روی نکردم. (نیلوفر می تونه این رو تایید کنه!)
در طول دیدن این اپیزود قلبم داشت کنده می شد دستم روی سرم بود و هی می گفتم «اوه، نههههه!» «واااای، مگه می شه!» یا «این دیگه چیه!؟»
نمی خوام بگم توی این اپیزود چی خواهید دید واقعا ارزشش رو داره که خودتون ببینید. اگه سرعت اینترنت خوب دارین حتما دانلود کنید و ببینید. حجمش نزدیک 700 مگابایت هست ولی کاملا ارزشش رو داره. با کیفیت خوب ببینید. حیفه که کیفیت تصاویرش از بین بره.
فقط همین رو بگم که آخراش به جایی رسیده بود که من نمی تونستم باور کنم این زمینه. واقعا این زمینه؟ سیاره ای که من سالهاست دارم روش زندگی می کنم. مگه می شه؟ گونه های زیستی عجیب که از تکامل سراسری سیاره دور بودن و عوارض زمینشناختی نادر و شگفت انگیز که من رو وادار کرد سه بار دیگه همین تک اپیزود رو پشت سر هم نگاه کنم.
به هیچ وجه از دستش ندین. این پیشنهاد منه.
+ دانلود اپیزود غارها از مجموعه ی سیاره ی زمین بی بی سی

3 نظر برای “سیاره ی زمین

  1. are babak manam hamishe in majmooaro doos dashtam vali geroone biroon , ama mihan jadidan E o mizare , va manam etefaghan chandi pish atashfeshanesho Download kardam ke harf nadasht montazeram net vasl she ke betonam baghiaro ham
    download konam , age didi bego kodoma khoobe , pas aval hamin gharo migiram
    پاسخ:

    پویان جان خوب و بد که نداره. همش خوبه ولی من شخصا جنگل و آتشفشان و اقیانوس ها رو خیلی دوست دارم مجموعه های خوبی هستن. فکر کنم یه اپیزود هم درباره ی استپ ها داره که واقعا زیباست. در نهایت همه اش رو بگیر. به منم بده😉

  2. سلام
    من هشت هزار تومان دادم دوبله شده این سی دی ها را گرفتم ولی فکر می کنم ناقصه یعنی الان مطمئن شدم چون اصلا درباره صحراها چیزی ندیدم
    مجموعا چند دی وی دی یا سی دی باید باشه ؟
    پاسخ:

    والا اینکه چنتا دیسک باشه رو نمی دونم بستگی به حجمش داره. ولی این سری اپیزودیک هستش. در ایران نسخه ی تریلر آن دوبله شده به نظرم. 8-10 اپیزود یا بیشتر باید باشه. از قطب تا قطب، گستره های وسیع، جنگا های فصلی، جنگلها، آب های شیرین، اقیانوس های عمیق، کوهستان ها، غارها، صحراها و شاید چند تای دیگه

پاسخی بگذارید

